skola

rökning

pollen

Positiv nyhet om fasader i nytt byggregelförslag

Blogginlägg   •   Okt 02, 2012 09:50 CEST

Följ med Astma- och Allergiförbundets arbete på http://www.friskarelivbloggen.se/

Skolbarnen har rätt till en sund inomhusmiljö

Blogginlägg   •   Sep 05, 2012 15:21 CEST

Astma- och Allergiförbundet föreslår att regeringen inför s k skol-ROT som ger investeringsstöd till kommuner där man har fukt- och mögelproblem eller ventilationsbrister i skolor.

Nationell Patientöversikt – verklighet inom kort

Blogginlägg   •   Aug 15, 2012 14:00 CEST

I slutet av september kommer samtliga landets landsting att vara anslutna till nationell patientöversikt, NPÖ. För patienter med allergi och överkänslighet innebär det att vårdpersonal snabbt kan se vilka allergier en person har, särskilt viktigt vid akuta sjukdomsfall. Samma information dyker upp på skärmen oberoende om av om man söker vård i Ystad eller Haparanda.

Allergivaccination eller inte, beror på var du bor

Blogginlägg   •   Mar 26, 2012 13:59 CEST

Våren är äntligen här, 10C och sol i Stockholm idag, en härlig tid för många av oss men inte för alla. För alla de som allergiska mot pollen, 26 procent av befolkningen, är det inte lika härligt

Miljöbilsdefinitionen igen

Blogginlägg   •   Mar 21, 2012 12:57 CET

En ny miljöbilsdefinition måste också främja hälsan!

Blogginlägg   •   Mar 20, 2012 12:00 CET

Barn som växer upp närmare än 500 m från motorvägar utvecklar inte sina lungor normalt. Det är känt att människor får försämrad astma, KOL, mer kärlkramp och t om. fler hjärtinfarkter när halterna av luftföroreningar ökar. Ny forskning visar partiklarna från dieselavgaser ger skadliga effekter, både i luftrör och i hjärt- kärlsystemet, särskilt i kombination med ozon.

Fler rökfria miljöer utreds

Blogginlägg   •   Mar 19, 2012 10:09 CET

Det har väl inte undgått någon att Folkhälsoinsitutet har fått ett nytt utredningsuppdrag från regeringen om att utreda behovet av fler rökfria miljöer? Astma- och Allergiförbundet hoppas mycket på att utredningen ska leda till förbättringar och fler rökfria miljöer i tobakslagen.

Pollenprognoserna – en nationell fråga!

Blogginlägg   •   Feb 17, 2012 16:21 CET

Snabbt initiativ för att rädda pollenprognoserna nödvändigt

1 krona och 70 öre per pollenallergiker.

Blogginlägg   •   Jan 15, 2012 14:36 CET

Finansieringen av pollenmätningar och pollenprognoser är idag mycket osäker. Idag sker den via bidrag från staten samt anslag från vissa enskilda landsting och regioner. Mätstationen i Göteborg utgör ett undantag från detta mönster då den sedan 2010 bekostas av Naturvårdsverket, Göteborgs stads miljöförvaltning och Göteborgsregionens luftvårdsförbund

Heltäckningsmattor inte bra om du har allergi

Blogginlägg   •   Jan 13, 2012 08:53 CET

Om du har allergi är det viktigt att miljön inomhus är så lättstädad och samlar så lite damm som möjligt. Heltäckningsmattor kan till en början ha en dammsamlande effekt, men med tiden blir de en reservoar för damm och allergiframkallande ämnen som avges till inomhusluften. Därför är heltäckande mattor inte ett bra alternativ ur allergisynpunkt.

Utgångspunkten måste vara individens behov!

Blogginlägg   •   Sep 27, 2011 10:50 CEST

Precis som Astma- och Allergiförbundet föreslår RTP en individualiserad rehabiliteringskedja med en personlig rehabiliteringsplan med utgångspunkt från individuella behov. Resurerna för rehabiliteringsinsatserna skall följa personen!

Nytt äggfritt influensavaccin

Blogginlägg   •   Sep 13, 2011 12:41 CEST

Skolstart – kan vara problematiskt för barn med allergi

Blogginlägg   •   Aug 29, 2011 10:47 CEST

Men det finns hjälp, åtminstone för dig som bor i de grönmarkerade områdena på kartan till höger. Nämligen där det finns en allergikonsulent.