Heltäckningsmattor inte bra om du har allergi

Blogginlägg   •   Jan 13, 2012 08:53 CET

Om du har allergi är det viktigt att miljön inomhus är så lättstädad och samlar så lite damm som möjligt. Heltäckningsmattor kan till en början ha en dammsamlande effekt, men med tiden blir de en reservoar för damm och allergiframkallande ämnen som avges till inomhusluften. Därför är heltäckande mattor inte ett bra alternativ ur allergisynpunkt. Astma- och Allergiförbundet får regelbundet in rapporter från personer som får allergisymtom i miljöer med heltäckningsmatta, t ex i kontorslandskap på arbetsplatser eller i offentliga miljöer.

Läser till min förvåning i en artikel i Vi i villa ” Det tysta mjuka golvet är återigen att räkna med. Ingen pratar längre så mycket om allergiska reaktioner, dagens textila mattor är mycket bättre än sina dammiga föregångare, lättare att rengöra och mer smutsavvisande”. Se artikeln i sin helhet här . Naturligtvis är man fri att välja golvmaterial i sin egen bostad, men det kan vara bra för den som har allergi att få korrekt information.

Forskning visar att allergiframkallande ämnen från tex pollen och pälsdjur fastnar mer i textilier och luddiga material än i släta. Även om dagens heltäckande mattor är något mindre dammsamlande än sina föregångare så är de släta golven fortfarande bättre för den som har allergi. Men det vill såklart inte de som säljer heltäckningsmattor tala om. Ingen talar heller om hur mycket mer krävande och kostsamt det är att städa heltäckande mattor ordentligt jämfört med släta golv – åtminstone om det handlar om större ytor i t ex kontorslandskap. Vi har fått signaler om att heltäckande mattor i t ex kontorslandskap bara städas en gång i veckan – något som inte är tillräckligt om det är många människor som vistas där.

Mer information om heltäckningsmattor och allergi finns i kunskapsunderlag på Astma- och Allergiförbundets hemsida

/Marie-Louise Luther, ombudsman

Kommentarer (0)