Nytt äggfritt influensavaccin

Blogginlägg   •   Sep 13, 2011 12:41 CEST

Förra året fick vi på Astma- och Allergiförbundet ta emot många samtal från oroliga medlemmar, som inte kunde vaccinera sig pga att de fått en anafylaktiskt reaktion av ägg. Redan då fanns det äggfria alternativ, men det köptes aldrig in till Sverige, trots att Astma- och Allergiförbundet påpekade problemet för folkhälsominister Maria Larsson.

I år får vi hoppas att landstingen/regionerna har möjlighet att köpa in det nya äggfria vaccinet, som presenterades i förra veckan.

Det nya vaccinet är helt fritt från tillsatser (adjuvans, konserveringsmedel, antibiotika) och till skillnad från tidigare vaccin  odlat i cellkultur och inte i ägg.

- Det nya vaccinet Preflucel är så rent som ett vaccin överhuvudtaget kan bli, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Den som vill kan läsa mer här: http://www.expressen.se/halsa/1.2557386/har-ar-rena-dunderkuren-mot-influensa eller här: http://www.baxter.se/

Eva-Maria Dufva

Kommentarer (0)