Utgångspunkten måste vara individens behov!

Blogginlägg   •   Sep 27, 2011 10:50 CEST

Regeringen tycks svikta i sjukförsäkringsfrågan. Det är i första hand positivt för alla som idag känner maktlöshet inför regelverkens stelbenthet och en seger för alla de organisationer som kämpar för en förändring. En av dessa organisationer heter Personskadeförbundet RTP och är en del av Handikapprörelsen. RTP har systematiskt frågat sina medlemmar om hur sjukförsäkringen slår mot dem. I flera rapporter har man redovisat resultaten. Ett dagarna publicerades den tredje i serien

I ett pressmeddelande drar man slutsatsen att dagens sjukförsäkringssystem är ”kontraproduktivt för våra grupper – människor upplever att de förlorar kontrollen över sina liv på grund av den maktlöshet de känner. Rehabiliteringen stannar upp vilket förutom psykiskt och fysiskt lidande också resulterar i tappad arbetsförmåga”.

Precis som Astma- och Allergiförbundet föreslår RTP en individualiserad rehabiliteringskedja med en personlig rehabiliteringsplan med utgångspunkt från individuella behov. Resurerna för rehabiliteringsinsatserna skall följa personen!

Ulf Brändström

Kommentarer (0)