Astma och Allergiförbundet presenterar färsk undersökning

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2020 14:08 CEST

Acko Ankarberg Johansson (KD), ordförande i Riksdagens socialutskott; Gabriel Wikström (S), Nationell samordnare för Agenda 2030; Anna Nergårdh, Regeringens särskilda utredare; Anders Henriksson (S), 2:e vice ordförande SKR.

Välkommen till Astma- och Allergiförbundets lunch- webbinarium

Tid: måndag 31 augusti kl 12:00 – 13:00

Den 31 augusti går remisstiden ut för den statliga utredningen ’God och nära vård- En reform för ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem.’ Samma dag kl 12-13 arrangerar Astma och Allergiförbundet ett webbinarium där en rykande färsk undersökning presenteras om patienters önskemål kring framtidens vård.

- Över tre miljoner människor har astma och allergier. Trots det är kunskapen låg. Det här vill vi diskutera med tunga beslutsfattare på ett webbsänt webbinarium på måndag, säger Maritha Sedvallson, ordförande Astma och Allergiförbundet.

Pandemin har tydliggjort problemen

Erfarenheterna från Coronapandemin visar att vi snabbt kan ställa om vården. De har också tydliggjort problemen med dagens vårdstruktur. Samtidigt har regeringens utredare lämnat sitt förslag på hur vården kan ställas om för att öka tillgängligheten för patienten.

Nu finns därför ett gyllene tillfälle att skapa framtidens vård – nära patienten. Frågan är om våra folkvalda beslutsfattare är beredda att ta chansen.

Samtal med beslutsfattare

Under webbinariet samtalar Astma och Allergiförbundet med regeringens utredare Anna Nergårdh och Gabriel Wikström, tidigare statsråd som tillsatte utredningen, numera regeringens Agenda 2030-samordnare.

I den avslutande panelen frågas bland andra Acko Ankarberg, ordförande i Riksdagens socialutskott och Anders Henriksson, 2:e vice ordförande i SKR och tidigare regionstyrelseordförande i Kalmar, ut om framtidens vård.

Anmälan sker på följande länk: https://framtidens-vard.confetti.events/

För mer information samt intervjuförfrågningar, kontakta Marknads- och kommunikationschef Helena Färnsten, 070- 345 56 51

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare och tryggare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.

Kommentarer (0)

Kommentera