Bristerna i allergivården skapar oro helt i onödan

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2015 10:11 CEST

Sverige måste komma i kapp. Sjukvården saknar i många fall resurser och kunskap att avgöra om en allergi är lindrig eller livshotande trots att diagnosmetoder finns. Det gör att många människor oroar sig i onödan och får sämre livskvalitet. Det skriver Astma- och Allergiförbundet, forskare och yrkesförbund i en artikel på DN Debatt idag.

- Nu behövs en nationell strategi för allergisjukdomarna, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande i Astma- och Allergiförbundet.

För mer information, kontakta gärna:

Maritha Sedvallson, tel 070-354 78 66

Maritha.sedvallson@astmaoallergiforbundet.se

Eva-Maria Dufva, pressekreterare, tel 070-588 72 88

Eva-maria.dufva@astmaoallergiforbundet.se

Astma- och Allergiförbundet vill öka kunskapen hos andra om hur det är att ha ett osynligt handikapp som astma, allergi och annan överkänslighet. Vi vill därigenom bidra till att attityderna förändras hos omgivningen. Planerare, beslutsfattare och producenter måste ta ett större ansvar för den ökande utvecklingen av allergier. Vi har föreningar runt om i hela landet.

Kommentarer (0)

Kommentera