Häst på äldreboende – inte bra för alla

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2014 14:34 CET

Häromdagen kunde vi se ett inslag i ABC-Nytt om att en häst varit på besök på ett äldreboende i Sigtuna. Astma- och Allergiförbundets grundpolicy är att pälsdjur inte ska förekomma inom vård och omsorg. Här kommenterar Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet inslaget.

-  Vi vet att pälsdjur kan ha en positiv effekt på människors hälsa i olika situationer och att det kan vara till nytta och glädje för många. Men, vi oroas av att det tas alldeles för lite hänsyn till de som är allergiska, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Astma- och Allergiförbundets grundpolicy är att pälsdjur inte ska förekomma inom vård och omsorg. Undantagsvis kan djur tillåtas på särskilda omsorgsboenden för människor som vill leva med pälsdjur. Det ska alltid finnas djurfria alternativ. Införandet av djur ska ske med en noggrann planering så att allergiker inte ska bli sjuka. Det kan handla om både boende, anhöriga, patienter och personal med allergi.

-  Jag saknar ett konsekvenstänkande från de som planerar vård och omsorg, säger Maritha Sedvallson. Vad innebär det för den som är allergisk? Ska den anställde som är allergisk inte kunna gå till jobbet? Ska barnbarnet som är allergiskt mot hästar inte kunna besöka sin äldre släkting?

Sverige har antagit FN-konventionen om mänskliga rättigheter för personer med funktionshinder. Det innebär att det är diskriminering att hindra människor att besöka olika miljöer på grund av deras allergi.

För mer information vänligen kontakta:
Maritha Sedvallson, ordförande, 070 - 661 54 75
Marie-Louise-Luther, ombudsman, 070 - 020 94 98

Astma- och Allergiförbundet vill öka kunskapen hos andra om hur det är att ha ett osynligt handikapp som astma, allergi och annan överkänslighet. Vi vill därigenom bidra till att attityderna förändras hos omgivningen. Planerare, beslutsfattare och producenter måste ta ett större ansvar för den ökande utvecklingen av allergier. Vi har föreningar runt om i hela landet.

Kommentarer (4)

Man får väl helt enkelt söka sig till ett annat äldreboende. Det måste ju kunna finnas olika alternativ. Har man hela livet haft djur i sin närhet, som ens stora intresse, är det ju bra att man även kan få ha de i livets slutskede. Man får ha speciella äldreboenden för de med allergi, som man har äldreboenden för andra med speciella behov. Det borde finnas fler äldreboenden för speciella målgrupper tex kristet boende, boende för de som gillar musik, teater mm

- Mona Johansson - 2014-02-20 23:57 CET

Helt säker på att många äldre tillbringar sitt liv i väntan på äta-sova-dö. Vem vill bli en grönsak? De som är överkänsliga (mot allting eftersom de inte har någon möjlighet att bygga ett resistensförråd!) får väl "vila på rummet" medan resten klappar hästen! NÅN ex-bonde blir säkert gladare än på länge, nån halvt insomnad vaknar säkert. HYGIEN är viktigt men består även av livskvalité. Hur ser den generellt ut på äldreboenden? Gör OANMÄLDA besök, det gör anhöriga varje dag runt om i landet. Människor som enbart tänker på regler och kostnadseffektiviseringar borde inte släppas in i vården. Ilse/hästsportjournalist, författare, lärare, föreläsare.

- Ilse Österwall - 2014-02-21 09:55 CET

Hej Mona och Ilse,

Frågan berör inte bara pälsdjursallergi bland de boende utan även bland personal och anhöriga. 15 procent av alla vuxna i Sverige lider av pälsdjursallergi. Bland två-åringar är det 7 procent. Djur på äldreboenden ska inte behöva betyda att någon blir sjuk av att gå till jobbet eller måste avstå från att hälsa på sin äldre släkting.

Astma- och Allergiförbundet är inte emot att djur kan införas på vissa särskilda boenden för att ge livskvalitet åt de äldre som valt det. Men idag finns det i vissa kommuner inget djurfritt alternativ alls att erbjuda. Planering, konsekvenstänkande och samordning av hur djur införs och var de finns i kommunerna fungerar inte. Det skapar mycket oro hos människor med pälsdjursallergi och många av våra medlemmar hör av sig till oss när det gäller just pälsdjur i offentliga sektorer.

Djur kan inte fortsätta att införas helt oplanerat på äldreboenden i kommunerna som sker idag. För att göra äldreboenden trygga ur allergisynpunkt behöver det göras tydligt vilka som tillåter djur och vilka som inte gör det, men majoriteten av boendena i en kommun ska vara djurfria.

Vänliga hälsningar

- Eva-Maria Dufva - 2014-02-24 09:30 CET

Skrämmande att det finns så cyniska människor att de inte kan sätta sig in i den besvärliga livssituation som pälsdjursallergiker befinner sig i.
    Det gäller att väga en persons tillfredsställelse med att titta på ett pälsdjur mot en annan persons skräck att inte kunna andas p.g.a. hopsnörd luftstrupe.

- Anders Lindberg - 2014-03-18 17:15 CET

Kommentera