Viktigt poängtera att läkare ställer diagnos

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2012 10:41 CET

Efter den stora uppmärksamhet som Apotekets självtester fått vill Astma- och Allergiförbundet kort kommentera förbundets syn på testerna.

- Det är viktigt att poängtera att det är läkare som ställer diagnos. Testerna som finns i handeln är just en test och har man symptom är vår rekommendation alltid att man kontaktar sjukvården, säger Ingalill Bjöörn, förbundsordförande för Astma- och Allergiförbundet.

- Vår rekommendation är även att noggrant läsa produktens bipacksedel. Ger testet positivt resultat ska man heller inte lägga om sina kostvanor utan snarast kontakta sjukvården för att få råd och hjälp, säger Ingalill Bjöörn.

För mer information kontakta:

Ingalill Bjöörn, förbundsordförande

070-6044699

Stefan Berg, presskontakt

072-5754633

Astma- och Allergiförbundet vill öka kunskapen hos andra om hur det är att ha ett osynligt handikapp som astma, allergi och annan överkänslighet. Vi vill därigenom bidra till att attityderna förändras hos omgivningen. Planerare, beslutsfattare och producenter måste ta ett större ansvar för den ökande utvecklingen av allergier. Vi har föreningar runt om i hela landet.

Kommentarer (0)

Kommentera