Nya lagar 2012, förlängd sjukpenning och höjt högkostnadsskydd

Blogginlägg   •   Jan 03, 2012 14:17 CET

Riksdagen har fattat beslut om ett antal nya lagar och förordningar som gäller från den 1 januari i år.  Ett par saker är särskilt intressanta:

-        Den som är svårt sjuk ska kunna vara sjukskriven längre än de 914 dagar som hittills varit fallet.  Till och med årsskiftet var de som var svårast sjuka undantagna och fick ersättning motsvarande 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten. Nu vidgas gruppen, även personer som är så svårt sjuka att det är ”osannolikt att den försäkrade har rimliga förutsättningar att tillgodogöra sig de aktuella insatserna” och att det därför skulle ”framstå som oskäligt att inte lämna sjukpenning” omfattas av undantaget.

-        Före detta förtidspensionärer som tidigare varit nollklassade ska kunna få sjukpenning med maximalt 160 kr per dag, samt boendetillägg.

Mer information finns på Försäkringskassans hemsida.

Regeringen har fått mycket kritik för de försämrade reglerna när det gäller sjukförsäkringen, positivt att man backar så att den som är allvarligt sjuk inte ska behöva ägna tid och kraft åt att oroa sig för sin försörjning.

En annan förändring är att högkostnadsskydden höjs

-        Högkostnadsskydden för öppenvård höjs från 900 kronor till 1 100 kronor, högkostnadsskyddet från läkemedel höjs från 1 800 kronor till 2 200 kronor.

Det är upp till varje landsting/region att själva besluta om en höjning eller inte när det gäller högkostnadsskyddet för vård. I Stockholms län ligger man kvar på nuvarande nivå, det ska bli intressant att se hur många andra landsting/regioner som följer det goda exemplet?

Samtliga nya lagar och förordningar hittar du här.

Eva-Maria Dufva

Kommentarer (0)