Den ohälsosamma skolan - dags att införa en klassrumspeng

Den ohälsosamma skolan - dags att införa en klassrumspeng

Mögel, fukt och dålig luft - hur hälsosam är egentligen den svenska skolan? Sveriges Radios Kaliber och Skolministeriet har tittat på hur det står till med inomhusmiljön på svenska skolor. Marie-Louise Luther, ombudsman på Astma- och Allergiförbundet talar om vad som går att göra. För det finns sätt att upptäcka och förebygga problemen - åtgärder som skolorna själva kan vidta innan det är försent.

Men det räcker inte med kommunernas goda vilja. Insikten om detta börjar nu växa inom riksdagspartierna. Under Almedalsveckan i somras rönte ett förslag från Miljöpartiet om ett statligt stöd för en upprustning av skolorna stor uppmärksamhet. För att alla elever ska få samma förutsättningar i skolan krävs krafttag. Nu väntar vi på att regeringen tar ett initiativ och inför en klassrumspeng för att rusta upp skolorna. Det kommer att leda till både friskare barn och bättre studieresultat.

Vi kan också bidra genom att uppmana alla kommuner att genomföra en allergirond, en checklista för att hitta fel och brister i inomhusmiljön i skolan. Vår målsättning är att ansvariga politiker i kommunerna ska besluta att alla skolor ska genomföra allergironden i samband med att skolan gör skyddsrond.

Allt för många barn drabbas av utanförskap på grund av en kronisk sjukdom som förvärras av en dålig skolmiljö. Det påverkar hela familjens liv – barn, syskon och föräldrar. Det vill Astma- och Allergiförbundet ändra på genom att vi nu inleder ett Barnallergiår som särskilt kommer att uppmärksamma barns allergier och konsekvenserna av en dålig skolmiljö. Även TV4 genomför under hösten en granskning av inomhusmiljön i skolan i #skolsnusk .

Astma- och Allergiförbundet vill att frågan om innemiljön i skolan ska hamna överst på politikernas skrivbord.