Följ Astma- och Allergiförbundet

Astma- och Allergiförbundets reklamtävling avgjord

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2007 08:54 CET

Idag delar Astma- och Allergiförbundet ut pris till de vinnande bidragen i tävlingen för bästa kommunikation av rekommenderade produkter. Förstapriset går till elever från Berghs School of Communications i Stockholm, andra och tredje pris går till elever på KY-Akademien Reklam & Marknadsföring i Göteborg.

Som ett led i Astma- och Allergiförbundets stärkta arbete kring rekommenderade produkter har landets reklamutbildningar bjudits in att delta i en tävling om bästa marknadsaktivitet.

- Vi vill underlätta för företag att marknadsföra de produkter som är rekommenderade av Astma- och Allergiförbundet. Genom att vända oss till reklamutbildningar ville vi få fram nya marknadsföringsidéer från nästa generation marknadsförare och kreatörer. Det har vi fått med råge, säger Jan Olsson, Astma- och Allergiförbundet.

- Vardagen för Sveriges 2,7 miljoner allergiker underlättas om Astma- och Allergiförbundet genom en märkning kan guida i val av produkter. Vi hoppas nu även öka intresset bland befintliga och nya producenter att tillhandahålla produkter som håller för en rekommendation, säger Ingalill Bjöörn, Ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

De vinnande bidragen är:
Julia Nordlund och Hugo Nissar från Berghs School of Communications i Stockholm tilldelas första pris om 20.000 kronor för sitt bidrag "Allergiprofilen.se". Juryns motivering lyder: Förslaget genomsyras av en integrerad tanke med klart budskap som skapar engagemang kring förbundets arbete med rekommenderade produkter. Andra pris, 10.000 kronor, tilldelas skaparna av bidraget "Hård men Rättvis"; Malin Algotsson, Gabriella Baker, Amanda Härd, Helena Melander och Johan Zätterström. KY-Akademien Reklam & Marknadsföring, Göteborg. Juryns motivering: Förslaget tar ställning och genom en väl genomtänkt idé ges konsumenterna möjlighet att välja rekommenderade produkter.

Charlotte Johansson, Ola Lissbrant, Katarina Morén och Johan Nilsson vid KY Akademien Reklam & Marknadsföring i Göteborg får tredje priset på 5.000 kronor för sitt bidrag "Crow Fire". Motiveringen lyder: Förslaget vänder upp och ned på traditionella tankar med en kreativ och annorlunda kommunikation av rekommenderade produkter.

- Vi är mycket glada över att få ta emot första priset i en tävling om så angelägna frågor som astma och allergi, säger Julia Nordlund, förstapristagare från Berghs School of Communications.

Astma- och Allergiförbundet ger rekommendation av produkter som en vägledning för konsumenten i sökandet efter varor som kan vara bra ur allergisynpunkt. De rekommenderade produkterna är idag märkta med förbundets namn och märke. Produkterna är fria från allergen, parfym och irriterande ämnen i sådan mängd att det inte finns några kända, medicinska rapporterade fall.

Stockholm 20071212
Ingalill Bjöörn Ordförande, Astma- och Allergiförbundet

För mer information, kontakta: Jan Olson, ansvarig för rekommenderade produkter, Astma- och Allergiförbundet
jan.olson@astmaoallergiforbundet.se, 08-506 28 202
Tävlingsbidraget hittar du under bakgrundsinformation, och bild på vinnarna finns att ladda hem i bildbanken.