Ett barn utvecklar allergi mot födoämnen innan den första smakportionen. Bild Colorbox

Babyns hud - port för matallergen

Små barn utvecklar allergi mot födoämnen redan innan den första smakportionen introduceras och kan därför drabbas av allvarliga allergiska reaktioner när de för första gången äter ett högallergent livsmedel som mjölk, ägg eller jordnötter.

Födoämnesallergen finns överallt i vår omgivning och det är naturligt att barnets hud kommer i kontakt med dessa, till exempel när föräldrar kramar sitt barn. Forskarnas förklaring är att matallergi kan utvecklas genom huden om hudbarriären är skadad till exempel vid eksem.

- Det är med tacksamhet man konstaterar att forskningen på matallergiområdet går framåt. Matallergi hos barn medför mycket oro och ofta stora begränsningar. Hittar man förhållningssätt som underlättar för berörda familjer, och kanske till och med förhindrar utveckling av allvarlig allergi, är så mycket vunnet. Atopiska eksem hos barn har inte fått den uppmärksamhet som behövs men kanske denna forskning kan lyfta intresset för diagnosgruppen framåt, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande Astma- och Allergiförbundet.

- Kanske vårt nationella matallergicentrum Bra mat för alla kan leda till att vi åtminstone i Sverige ser på matallergi och behandling, förebyggande insatser samt toleransutveckling på samma sätt både inom politik, forskning, profession och patientorganisation, fortsätter Maritha Sedvallson.

Läs artikeln i senaste numret av Astma- och Allergiförbundets medlemstidning Allergia.

För fler uttalande kontakta Maritha Sedvallson, förbundsordförande Astma- och Allergiförundet, tel 070 66 154 75

För pressfrågor kontakta Anna Järphammar, pressekreterare Astma- och Allergiförbundet, 0730 88 66 22