Bild på startsidan för Allergiakademin

Digital kunskapsplattform ska öka kunskap om allergier hos barn- lansering idag

Trots att många barn är drabbade av någon form av allergi är kunskapsluckan fortfarande stor. Idag lanserar Astma- och Allergiförbundet Allergiakademin, Sveriges första öppna digitala kunskapsplattform om allergier, för att öka kunskap hos alla som möter barn med allergier.

- Med Allergiakademin vill vi genom forskningsbaserad fakta och kunskap öka tryggheten bland föräldrar till barn som är drabbade av allergier. Alla som möter barn med allergi, både inom familjen, bland vänner eller i sin yrkesroll, bör ha samma grundkunskaper. Genom Allergiakademin kan vi öka både trygghet och kunskap på bred front, vilket jag såklart är otroligt stolt och glad över, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet.

Idag beräknas cirka tio procent av alla barn i Sverige vara drabbade av någon form av allergi. Behovet av information är stort och för många familjer är vardagen präglad av oro.

Allergiakademin är Sveriges första digitala kunskapsplattform om allergier som samlar viktig information under ett och samma paraply. Allergiakademin delar på ett lättillgängligt sätt kunskap, information och praktiska tips baserad på forskning till alla som möter barn med allergier i sin vardag.

Du kan ta del av Allergiakademin här.

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare och tryggare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.