Kom och testa dina lungor!

Kom och testa dina lungor!

Astma- och Allergiförbundet kommer att delta under World Spirometry Day 2014 som uppmärksammas i Stockholm den 2-3 oktober 2014 på Stockholm centralstation. Alla som vill är välkomna att testa sin lungfunktion gratis, genom spirometrimätning.

Syftet med dagarna är att skapa uppmärksamhet kring lungsjukdomar som astma och KOL, samt vikten av att mäta sin lungfunktion regelbundet med spirometri om man tillhör en riskgrupp. Eventet är en del av den europeiska kampanjen Healthy Lungs for Life. Dagarna arrangeras av Centrum för allergiforskning, Cfa, och uppmärksammas över hela världen.

-  Vi är glada att kunna stötta ett projekt som leder till att fler människor får en riktig diagnos, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet. Det finns ett stort mörkertal, många människor vet inte om att de har astma och får fel vård.

Astma- och Allergiförbundet kommer att finnas på plats för att berätta om förbundets verksamhet och presentera en ny folder, ”Bättre i din astma”.

Ungefär 10 procent av den vuxna befolkningen har astma. Nya siffror i Karolinska Institutets Miljöhälsorapport från i maj 2013 visar att läkardiagnostiserad astma hos barn har ökat med 50 procent mellan 2003 och 2011, från 6 till 9 procent.

För mer information kontakta:

Maritha Sedvallson, förbundsordförande, Astma- och Allergiförbundet, 070 -661 54 75
Niklas Olin, projektansvarig Astma- och Allergiförbundet, 070 - 020 94 97
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, Astma- och Allergiförbundet, 070 - 588 72 88.

Astma- och Allergiförbundet vill öka kunskapen hos andra om hur det är att ha ett osynligt handikapp som astma, allergi och annan överkänslighet. Vi vill därigenom bidra till att attityderna förändras hos omgivningen. Planerare, beslutsfattare och producenter måste ta ett större ansvar för den ökande utvecklingen av allergier. Vi har föreningar runt om i hela landet.