Maritha Sedvallson invald i Forska!Sveriges styrelse

Maritha Sedvallson invald i Forska!Sveriges styrelse

Astma- och Allergiförbundets ordförande, Maritha Sedvallson, valdes i våras in i Forska!Sveriges styrelse.

– Jag fick under senvåren en förfrågan om att ingå i Forska!Sveriges styrelse. Forskare som jag mött genom Astma- och Allergiförbundet har under åren uttryckt till mig att det inte vore någon svårighet att lösa allergins gåta, bara det fanns tillräckligt med medel. Idag går 2 öre per vårdkrona till forskning och målet är att fördubbla till 4 öre per vårdkrona. Det var självklart för mig att tacka ja och bidra till att målet kan uppnås och att allergins gåta kan lösas, säger Maritha Sedvallson.

Forska!Sveriges uppdrag är att informera om och väcka uppmärksamhet kring betydelsen av medicinsk forskning för hälsa och välstånd. Det görs genom att förse centrala beslutsfattare med faktaunderlag och skapa ett konstruktivt diskussionsklimat för förändringar. Forska!Sverige vill att regeringen utformar en bred och långsiktig strategi för att skapa bra förutsättningar för medicinsk forskning och dess tillämpning. På sikt bör de offentliga investeringarna i medicinsk forskning fördubblas och motsvara 4 öre per vårdkrona.

För mer information, kontakta gärna:

Maritha Sedvallson, förbundsordförande, tel: 070 - 661 54 75, maritha.sedvallson@astmaoallergiforbundet.se

Eva-Maria Dufva, pressansvarig, tel: 070 - 588 72 88,
eva-maria.dufva@astmaoallergiforbundet.se

Astma- och Allergiförbundet vill öka kunskapen hos andra om hur det är att ha ett osynligt handikapp som astma, allergi och annan överkänslighet. Vi vill därigenom bidra till att attityderna förändras hos omgivningen. Planerare, beslutsfattare och producenter måste ta ett större ansvar för den ökande utvecklingen av allergier. Vi har föreningar runt om i hela landet.