Astma- och Allergiförbundets generalsekreterare Kristina Ljungros tar emot en check på sju miljoner kronor från Svenska Postkodlotteriets Rikard Sjögren.

Postkodlotteriet delar ut sju miljoner till Astma- och Allergiförbundet

Astma- och Allergiförbundet får ta emot sju miljoner kronor i Svenska Postkodlotteriets årliga utdelning till sina förmånstagare.

Men vad går pengarna till? Vår generalsekreterare Kristina Ljungros svarar på tre frågor om stödet och dess betydelse för förbundets satsningar.

Vad har ni kunnat genomföra med förra årets stöd från Postkodlotteriet?

– Vi har kunnat ge barn och unga möjlighet att åka på något så vardagligt som utflykter eller att delta i läger. Det har varit väldigt värdefullt, eftersom många barn tidigare aldrig kunnat åka på ett läger på grund av rädslan för en allvarlig allergisk reaktion. Men tillsammans med Friluftsfrämjandet har vi kunnat utbilda friluftsledare så att de kan säkerställa allergisäkra äventyr för alla unga – oavsett om de har allergi eller inte.

Vad hoppas ni kunna åstadkomma under det kommande året?

– I år kommer vi att rikta blicken mot Finland, där man genom ett målmedvetet arbete kunnat minska antalet personer som lever med allergier. I Sverige lever 30 % av befolkningen med astma, allergi eller annan överkänslighet, men genom att arbeta förebyggande, stärka vården och sluta undvika saker i onödan hoppas vi kunna lyckas lika bra här. I maj kommer vi därför att bjuda in experter från Finland till en särskild toleranskonferens, där vi också tänker presentera ett tydligt budskap till svenska politiker – det går att minska allergierna! På köpet sparar vi samhällskostnader och förbättrar livskvaliteten för ett stort antal människor.

Vad betyder det för förbundets verksamhet att stödet är icke-öronmärkt?

– Det är ett styrkebesked till oss organisationer, att Postkodlotteriet litar på att vi är bäst lämpade att fatta beslut om hur vi använder pengarna på bästa sätt. På så sätt kan vi göra större skillnad för fler.

För frågor, vänligen kontakta:

Kristina Ljungros, generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet: 070-254 27 75

Helena Färnsten, kommunikationschef på Astma- och Allergiförbundet: 070-345 56 51

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare och tryggare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.