Välja utbildning – välja hälsa?

Varje år söker över hundratusen elever till gymnasieskolornas program och utbildningar. Härutöver kommer alla studenter som väljer till universitet och högskolor. Många gör ett yrkesinriktat val som kan komma att påverka deras liv och hälsa under lång tid framöver. Men passar verkligen alla yrken för alla människor eller finns det medicinska aspekter att ta hänsyn till som yrkesvägledarna borde lyfta fram? Och hur är det förresten med miljön i skolorna? Finns det nya åtgärder som kan förhindra ohälsa hos elever och personal och hur fungerar i så fall de?

Ovanstående frågor utgör bara ett axplock av allt det som kommer att diskuteras under konferensen Allergi i arbetslivet, som äger rum i Stockholm den 6 december. Landets mest sakkunniga på området svarar för föreläsningar och plenumdebatt och du möter medicinska experter likaväl som representanter för Socialförsäkringsutredningen, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Svenskt Näringsliv, LO, Arbetsmiljöverket, HANDISAM och Handikappförbunden.

Konferensen riktar sig till alla som kommer i kontakt med allergifrågor i arbetslivet: arbetsgivare, fackförbund, företagsläkare och annan personal inom företagshälsovården, handläggare på Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, arbetsmiljöinspektörer, yrkesvägledare, skolsköterskor, skyddsombud, politiker, media samt intresserad allmänhet.

Tid: Tisdagen den 6 december klockan 9.00-16.00
Plats: Ingenjörshuset, Citykonferensen, Malmskillnadsgatan 46 i Stockholm
Arrangör: Astma- och Allergiförbundet

Ett fullständigt program finner du på www.astmaoallergiforbundet.se/arbetslivs.aspx

Nedan presenteras några av de seminarier som berör ungdomar och arbetsliv:

Kl. 11.05–11.50

Rädda sitt eget skinn – hudallergi i arbetslivet

Moderator: Mihály Matura, överläkare, Arbets- och miljödermatologi, Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet

Hur klarar sig personer med atopiskt eksem på arbetsmarknaden?

Magnus Lindberg, överläkare, professor, Universitetssjukhuset i Örebro och Hälsoakademin Örebro universitet

Kan personer med kontaktallergi arbeta?

Handeksem – hinderlöpning på händerna

Birgitta Meding, docent, Arbets- och miljödermatologi, Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet

Kl. 12.55–13.40

Den goda arbetsmiljön

Moderator: Britta Andersson, ordförande, Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond

Arbetsmiljölagstiftningen som ett stöd

Leif Aringer, överläkare, Arbetsmiljöverket

Yrkesvägledning vid hudallergi – primär och sekundär prevention

Skyddsombudens roll och goda exempel

Svante Johansson, huvudskyddsombud Lärarförbundet, Stockholm

Vill du nå någon av moderatorerna eller föreläsarna före konferensen eller boka intervju under konferensdagen?

Ta kontakt med Catharina Bergsten, pressansvarig, 070 – 608 41 97, catharina@bergstenmedia.se Du behöver inte ackreditera dig inför konferensen, det räcker att visa presskort vid registreringen.

Varmt välkommen!

Astma- och Allergiförbundet vill öka kunskapen hos andra om hur det är att ha ett osynligt handikapp som astma, allergi och annan överkänslighet. Vi vill därigenom bidra till att attityderna förändras hos omgivningen. Planerare, beslutsfattare och producenter måste ta ett större ansvar för den ökande utvecklingen av allergier. Vi har föreningar runt om i hela landet.