Viktigt att utreda allergiska reaktioner av Covid-19-vaccin

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2020 08:20 CET

Bild på Astma- och Allergiförbundets generalsekreterare Kristina Ljungros

Flera medier uppgav igår att personer i Storbritannien har drabbats av allergiska reaktioner av Pfizers coronavaccin. Astma- och Allergiförbundet har under onsdagen framfört till Socialstyrelsen att tydliga råd och riktlinjer behövs för hur personer med allergier ska tänka inför vaccinering.

Vi tycker att det är bra att den här typen av biverkningar upptäcks och utreds i tid, innan bred vaccinering inleds. Men mediauppgifterna skapar naturligtvis oro bland allergiker även i Sverige, och vi har idag fått många frågor. Det måste nu vara en prioriterad fråga för myndigheterna att utreda vad detta innebär, och komma med riktlinjer och mer information kring vad som gäller för allergiker, innan vaccinationerna börjar, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.

Vi ser, precis som alla andra i samhället, fram emot att ett välbeprövat och säkert vaccin ska hindra ytterligare samhällsspridning. Det är oerhört viktigt både att människor inte avstår vaccination i onödan av oro, samtidigt som det måste kännas tryggt för människor som lever med svåra allergier att vaccinera sig. Exempelvis vill vi att myndigheterna bedömer om vissa grupper behöver vaccineras på kliniker som har tillgång till vård vid svår allergisk reaktion, säger Kristina Ljungros.

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare och tryggare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.

Kommentarer (0)

Kommentera